Fläskfilé med kålrabbigratäng toppat med äpple curry!

Ännu en LCHF-middag, och denna gång gjort med en grönsak? Mycket gott! Över förväntan! :)

Till 2-4 Personer (beroende på hur hungrig man är :)

3 St Kålrabbi
1 Gul lök
1 vitlök
6 dl  Grädde
100 gram smör (ca)
3 dl Riven ost
1-2 Msk Fiberhusk
1 st Fläskfilé
salt och peppar efter eget tycke
Äpple curry av Erik Lallerstedt (77,2g fett och 4,8 gram kolhydrater per 100g)
Serveras med lite grönsaker till, i mitt fall blev det gurka och tomat.



1. Skala kålrabbin och skär i tunna skivor, hacka oxå löken (glömde den på bilden).
 

2. Häll grädden, smöret, löken, en pressad vitlök och den skivade kålrabbin i en gryta och låt puttra/småkoka i ca 15 minuter. Tillsätt salt och andra valfria kryddor. Medans kålrabbin puttrar på är det dags att smöra en form och lägg i lite fiberhusk. (Detta gör jag för att minska att det blir så rinnigt, vilket är svårt att undvika tyvärr).

3. Efter ca 15 minuter är det dags att fylla formen och strö över osten. Sen ska den in i ugnen på 175 grader i ca 40 - 45minuter.

4. Skär upp fläskfilén, peppra och salta. Sedan ska de stekas några korta minuter på varje sida i en het stekpanna med en stoor smörklick! :)

Min ost blev ltie bränd, men det var inget som påverkade smaken!

5. Lägg upp allt snyggt på tallriken och garnera med en stor klick äpplecurry! (fungerar ju även bra med någon annan sås, men detta var kvällens val!)


Riktigt gott blev det! Tom sambon åt upp, och gav mig tillåtelse att laga det igen! ;P Smakar ju inte riktigt som potatis och det blir lite rinnigare än en vanlig gratäng, antar att det är pga stärkelsen i potatisen. Däremot blir konsistensen i princip samma! Så om jag bara lär mig att krydda lite bättre skulle jag säkert kunna lura nån att det verkligen var potatisgratäng! :)

Kommentarer
Postat av: mysnea

Hej!

inte visste jag att du bloggade!!



hälsa martin och eira.

2009-11-26 @ 11:06:18
URL: http://harligajag.blogg.se/
Postat av: Monika

Om du vill ha den mindre rinnig så häll i några nävar riven ost precis innan du häller i gratängen i formen. =)

2009-11-29 @ 10:09:57
Postat av: Monika

Jag skulle skriva att du skulle hälla i några nävar riven ost i gratängen, röar om och sedan hälla i formen. virrpanna det är jag det

2009-11-29 @ 10:11:33
Postat av: kim

Tack för tipset! Funderade själ på det såhär i efterhand... Men då vet jag att det funkar! :) Man lär sig av sina misstag! :)

2009-11-29 @ 10:44:55
URL: http://pimki.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0