Lchf-tårta!

Min mamma brukar alltid göra en väldigt god nyårsstubbe som påminner ltie om denna. Skillnaden är väl att det är en massa socker, mandariner och creme fraiche i hennes! Men denna är minst lika god! :)

1. Detta är ingredienserna som jag använde!

6st äggvitor
2-3 korkar med sötningsmedel (ja jag vet, sukrin ÄR bättre, men det var detta som fans att använda idag :)
3-4 dl Mandelmjöl som jag malt själv, ta så mycket du vill beroende på hur mycket du gillar mandel! :)
4 dl grädde
2 dl hallon
En halv mörk chokladkaka
Och några droppar citronjuice


2. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt sötningsmedel (eller sukrin, gör som en vanlig maräng helt enkelt!) och lite citron. Sedan vänder du försiktigt ner lagom mängd med mandelmjöl. Vänd, inte vispa!

3. Bre sedan ut marängblandningen på bakplåtspapper och grädda i ugnen på ca 150 grader tills marängen fått en lätt färg. Ta sedan ut den, vänd den uppochner på ett nytt bakplåtspapper och låt svalna under en fuktig handduk. Detta för att den ska lossna lätt från pappret.



4. Vispa grädden ganska hårt, mosa hallonen, riv 1-2 rutor mörk choklad och blanda ner allt. Bred sedan över blandningen över marängen. Sedan är det bara att rulla ihop tårtan i bakplåtspappret ganska så tight innan du slänger in den i en fryspåse och låter den ligga i frysen, 1 timme eller två innan servering!



Efter som vi bor i ett bygg kaos och packat ner allt vi inte ska slänga så har jag inga fina fat att lägga upp och göra snyggt... Så den här bilden får duga som slutresultat. Jag smälte även resten av chokladen och bredde över rulltårtan innan jag frös in den, får öva lite på att göra det hela snyggare :P
Den är iaf helt sjukt god! Mums!!



Kommentarer
Postat av: Sarah Gustafsson

Yummie!!

2009-12-01 @ 09:21:30
URL: http://blogg.aftonbladet.se/17318/
Postat av: elina

Men STÖRT vad gott det ser ut! Fy dig, elina blir sugen!

2009-12-01 @ 11:29:54
Postat av: Zara

Åhh vad grymt gott det ser ut!!!

2009-12-01 @ 13:17:33
URL: http://millybus.blogspot.com
Postat av: Zara

Åhh vad grymt gott det ser ut!!!

2009-12-01 @ 13:17:51
URL: http://millybus.blogspot.com
Postat av: Heidi.Kattbloggen

Ser smarrigt ut :) den skall jag prova!

2009-12-01 @ 14:12:36
URL: http://www.kattbloggen.com
Postat av: Neha

Ser riktigt mumsigt ut:D

2009-12-01 @ 18:10:42
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: Pia

Mmm så smarrig den ser ut, den ska jag prova :O)

Ett stort plus för dom fina bilderna så man ser exakt hur det görs!!

2010-01-19 @ 09:10:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0