Hemma gjord Wienernougat!

Såg på TV4 för ett tag sedan och då var det en tv-kock som gjorde detta, det såg så himla smaskigt ut så jag var tvungen att testa! :)
Detta är dock inget LCHF recept, snarare motsatsen, så sliskigt som det var, men det blev en söt liten present och jag smakade 1 bit eller två innan jag började må lite illa av det söta :(

Jag använde följande ingredienser:

500g Nougat

200g flagad mandel

300g Mörkchoklad



1. Börja med att rosta mandeln i en torr stekpanna tills de fått lite fin färg (Bränn Inte!), ställ sedan åt sidan och låt svalna.


2. Medan mandeln svalnar är det dags att smälta chokladen, helst i ett vattenbad. Har tyvärr packat ner lite för mycket så jag smälte försiktigt ner den i en kastrull ist, på mycket låg värme!
När Chokladen har smält till en jämn "sås" är det dags att brytna ner nougaten och låta dem smälta samman till en len smet.


3. Sedan är det bara att blanda ner den flagade mandeln (och kanske inte ha så liten kastrull som jag :). Sätt bakplåtspapper i en form, storleken beror på hur tjocka bitar man vill ha, men jag föreslår smalare bitar, för man får inte i sig många bitar av denna! :) Häll i smeten och låt den stelna innan du skär upp den. Mina bitar blev inte så symetriska, men det gör det hela lite charmigare! ;P
                               

4. Kocken ska ju alltid ha några bitar av det goda så innan du går och köper några cellofanpåsar och söta julklistermärken till inslagning, njut av några bitar till kaffet ;P
Sedan är det bara att fördela wienernougaten i påserna och försluta dem med tejp, eller klistermärken som jag! :)
              

Nästa gång gör jag egen nougat och använder en mörkare och finare choklad, då kan jag nog göra den liiite mer LCHF vänlig!

Dessa små söta påsar (skulle haft något snöre oxå..) ska ges bort imorrn! ;P

Jag är verkligen svag för choklad och nougat... Mmmm mums!

Kommentarer
Postat av: elina

Men åå aå mumma! Vad fint med påsarna, vart köpte du sånna?

2009-12-15 @ 23:03:55
URL: http://lajnala.blogg.se/
Postat av: Zara

Åhh vad du är duktig på att baka =)Jaa precis vart kan man köpa dom där söta påsarna??

2009-12-17 @ 11:35:02
URL: http://millybus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0